Musikstreaming växer i USA

Sverige ligger i topp vad gäller streamad musik, men det är inte bara här som mobilanvändare och andra streamar musik i allt större utsträckning.

Enligt siffror från Nielsen Music, som Breakit (http://www.breakit.se/artikel/2282/musikstreaming-vaxer-i-snabb-takt-i-usa-2015-blev-rekordar) och Billboard (http://www.billboard.com/articles/business/6835216/us-recording-industry-2015-streams-double-adele-dominates-nielsen-music?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Breaking%20News&utm_term=biz_breakingnews) skriver om, strömmades det under 2015 totalt 317,2 miljarder låtar via video och ljud på den amerikanska marknaden. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2014.

Lanseringen av musiktjänster som Apple Music och Tidal verkar vara en del av förklaringen till ökningen.

I takt med att musikströmningen växer så minskar den digitala försäljningen av musik, som framför allt sker via plattformar som exempelvis Itunes. Den digitala försäljningen i USA sjönk under 2015 med 12,5 procent jämfört med året innan. Det innebär en minskning från 1,1 miljarder sålda låtar till 964,8 miljoner. Även den fysiska musikförsäljningen fortsätter att sjunka. I fjol såldes 137,5 miljoner album i USA, vilket kan jämföras med 2014 års siffra på 150 miljoner.

Intresset för och konsumtionen av film och musik har givetvis inte minskat, men formerna för det har gjort det. Det finns anledning att tro att det ökande streamandet  får konsumenterna att intressera sig för och därefter köpa filmer och musik som de annars inte skulle ha tagit till sig. För skaparna är utvecklingen därför positiv. Vad som behövs är ett ersättningssystem för denna tid, som bejakar utvecklingen och dess möjligheter. Inte ett som motverkar detta.