Melodifestivalen visar nöjesbranschens utveckling

”Melodifestivalen har blivit en talangskola och marknadsföringskanal för svensk musik. Det är ett exempel på hur ny teknik och nöjesbranschens utveckling har skapat möjligheter för kulturen. Internet var från början ett problem för många artister. Internetanvändare konsumerade musik och film utan att upphovsrättshavarna fick betalt. Men den tekniska utvecklingen har fortsatt. Vi har mobiltelefoner och surfplattor där vi kan lyssna på musik och se film genom streamingtjänster som Spotify och Netflix. Konsumenten betalar för upphovsrätten genom abonnemangsavgiften”, skriver Klas Elm, vd för ElektronikBranschen i en debattartikel i Folkbladet, med anledning delfinalen i Melodifestivalen som i helgen äger rum i Norrköping.

I artikeln pekar Elm på att nöjesbranschens utveckling och tekniska innovationer har gjort så att både den illegala piratkopieringen och den legala privatkopieringen kraftigt har reducerats. Svenska konsumenter använder streaming- och andra digitala tjänster där de inte behöver kopiera. En gigabyteskatt på dessa tjänster vore både skadlig för nöjesbranschen och orättvis för konsumenterna.

Läs artikeln här: http://www.folkbladet.se/opinion/skadlig-skatt-pa-gigabyte-om4024407.aspx